Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): Jeg har akkurat plantet baken i et bøttesete og er i ferd med å spenne sekspunktsbeltene. For å være sikker, strammer jeg litt ekstra, for det handler ikke først og fremst om komfort, men om å bli holdt på plass, i tillegg til sikkerheten, naturligvis.
Vi befinner oss på den kjente Estoril-banen, utenfor Lisboa, og sitter akkurat nå klar for å legge ut på første runde.
I det jeg vrir om nøkkelen - som sitter på venstre side av rattstammen - kommer det et hissig brom bakfra. Den markante lyden fra en sekssylindret boxermotor er ikke til å ta feil av. Du kjenner igjen lyden fra en Porsche når du hører den, og det er ikke uten grunn av du får kjøpt den på ferdig innspilte CD-plater.
Om du allerede nå har rukket å bli forvirret, så kan jeg berolige med at du fortsatt leser en sak på Elbil24, noe jeg kommer tilbake til så snart jeg er ferdig med banekjøringen.

En førers bil
Estoril er en fantastisk fin bane, med alle elementer fra de trangeste hårnålene, til en langstrekke så lang at den grenser til det kjedsommelige. Samtidig gir den lange strekka god belønning til den føreren som klarer å komme ut av siste sving med høyest hastighet.
Bilen jeg akkurat har fyret opp er en Porsche 718 Cayman GT4 RS, som i mine øyne kanskje er den perfekte «drivers car», av veldig mange årsaker.
For all heder til 911, som gjennom årene er perfeksjonert til det ypperste. 718 Cayman, derimot, er en bil som gir deg flere tilbakemeldinger på et tidligere tidspunkt enn det 911 gjør, og du sitter igjen med følelsen av at det er du som er sjefen for alt som skjer på et langt tidligere tidspunkt enn i 911.
Samtidig har jeg også ment i lange tider at 718 Cayman er en bil som fortjener mer krefter enn den har hatt i tidligere versjoner, og nå er mine bønner hørt.

En bils dynamiske kjøreegenskaper kan i grunnen ikke defineres i form av tall, men de mer teoretiske spesifikasjonene for 0-100 km/t er oppgitt til 3,4 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 315 km/t. For virkelige sportsbiler er det heldigvis en annen faktor som kan definere hvor gode sportslige egenskaper en bil har – tidene rundt Ringen. Og jo da, Porsche har selvfølgelig testet hva GT4 RS er god for rundt Nordsløyfa på Nürburgring, og klokket inn på imponerende 7:09, på de 20,6 kilometerne.

Utrolig Ring-rekord med elbil
Ikke en dråpe olje
Så hva har en bil som dette på Elbil24 å gjøre? For en ting er klinkende klart: Porsche 718 Cayman er definitivt ikke en elbil per i dag, og i hvert fall ikke GT4 RS. Men, Porsche har tatt særdeles interessante grep hva gjelder reduksjon av fossilt drivstoff. De har nemlig fylt bilen med e-fuel, og de bruker nettopp 718 Cayman GT4 RS når de forteller om satsingen på dette spesielle drivstoffet.
For på alle de hysterisk morsomme rundene vi her har hatt rundt Estoril-banen har vi ikke brent en dråpe fossilt drivstoff.
Drivstoffet som er fylt på bilene er ene og alene et resultat av fornybar teknologi som nå er i ferd med å skaleres opp i volum. Porsche har i samarbeid med Siemens Energy selv satt i gang et prosjekt i Chile, som allerede i dag produserer rundt 150.000 liter på året. Dette er naturligvis en dråpe i havet, og er kun en sped begynnelse. For innen utgangen av 2026 skal volumet ha kommet opp i 550 millioner liter, noe som også vil redusere prisen kraftig.

Med dagens produksjon er prisen på rett under en hundrelapp for literen, mens den med volumet i 2026 er estimert å havne på rundt 15 kroner literen. Mon tro hva ordinært drivstoff koster på den tiden?
For spesielle behov
Porsche er veldig klar på at e-fuel ikke er en løsning som skal erstatte verken elbiler eller andre fornybare teknologier. Det er heller ikke en løsning som er ment å holde liv i utviklingen av forbrenningsmotorer lenger enn nødvendig. Derimot er det et særdeles godt alternativ til å drifte en allerede eksisterende bilpark, både nå og i fremtiden.

Overraskende vinner og taper i stor vintertest av elbiler
Drivstoffet kan med andre ord være med på å rense den eksisterende bilparken, for dem som velger å fylle e-fuel. For Porsche er naturligvis klar over at klassiske biler og samleobjekter alltid vil eksistere, og det globale markedet for disse bilene er absolutt i stand til å svelge enorme mengder hvert eneste år.
Men Porsche ser også lenger enn dette, for Elbil24 har snakket med Porsche-sjefen selv, Oliver Blume, om temaet. Han mener e-fuel har et langt større potensial enn bare personbiltrafikken.
- Vi ser også at e-fuel kan være et glimrende alternativ i flybransjen, forteller Blume da vi spør om potensialet.
Hva er det?
Så hva er egentlig e-fuel, når det ikke er et biprodukt av fossil olje?
I bunn og grunn er det en rekke av prosesser for å komme til det endelige produktet, og det er denne prosessen som gjør at det ikke er velegnet for annet enn de spesielle anledninger, enn så lenge.
Først splittes vann til hydrogen og oksygen med energi fra vindkraft, for det er viktig at energien til dette kommer fra en fornybar kilde - ikke kull. Deretter blander de hydrogenet med karbondioksid - hentet fra luften - for å lage e-metanol.
Metanolen blir så konvertert til drivstoff gjennom en teknologi (MTG - methanol to gasolin) som er lisensiert av ExxonMobil, og sluttproduktet på 92-95 oktan har egenskapene som skal til for å kunne fylles på enhver bil. Bilene kan deretter gjøre den samme jobben som de alltid har gjort – uten å brenne en dråpe fossilt drivstoff. Man må antagelig regne med litt lavere ytelse på de heftigste maskinene, ettersom oktannivået er litt lavt.

TEST: Taycan Turbo S
Prosessen i seg selv kan høres tungrodd ut, i tillegg til at det går med ganske mye energi i utvinningsprosessen. Det er også derfor dette prosjektet er plassert i Chile, der vindmøller danner elektrisiteten som skal til fra såkalt overskuddsenergi.
For vinden blåser uansett, uavhengig av om vi fanger den opp eller ikke. Da er det også i større grad likegyldig hvorvidt det kreves mye eller lite energi for å utvinne e-fuel på denne måten.
Men også i Norge har man fått øynene opp for e-fuel, og på Herøya bygges nå et produksjonsanlegg for drivstoffet, og ambisjonene er store. Forvent å høre mye mer om e-fuel i årene som kommer.

Kan bli rimelig i store mengder
Når prosessen er såpass kostnadseffektiv at man kan lage syntetisk drivstoff til en rimeligere penge enn man kan av fossile råvarer, så er gevinsten enorm, både med tanke på miljø og klima, og økonomisk.
Men Porsche er ikke alene om å se på e-fuel som et alternativ i en overgangsfase. Elbil24 deltok i midten av mars på årsrapporteringene hos flere av de store bilprodusentene. Flere av dem trakk frem e-fuel som et godt alternativ til å redusere utslippene fra forbrent fossilt drivstoff.

Bilgigant: - Elektrifiseringen går for fort
For e-fuel er i praksis produsert CO2-nøytralt, og den eksisterende bilparken vil bidra til en kraftig reduksjon av CO2-utslipp dersom den hadde byttet til et riktig syntetisk drivstoff.
For vi kan pøse ut så mange elbiler vi bare klarer på veiene, men det anslås globalt å fortsatt eksistere 1,3 milliarder kjøretøy på veiene som ikke går på strøm eller hydrogen.
Bare i Norge er det 2,8 millioner personbiler på veiene, og av disse er bare rundt 500.000 en elbil. Overvekten av biler som drives av fossilt drivstoff vil fortsatt være stor i lang tid ennå.
Ingen skam
Runde etter runde er gått, og min tilmålte tid på Estoril nærmer seg slutten. Jeg dundrer nedover langstrekka, og rekker akkurat å notere at vi bikker 256 km/t, før jeg må kaste meg på bremsen.
Porsche 718 Caymman GT4 RS er et unikum av en bil, med en rekke tekniske løsninger som for et gammeldags petrolhead er verdt et laaaaangt studium i seg selv.
Det skal definitivt ikke være forbundet med skam å være bilinteressert, verken av tekniske eller mer kjøremessige årsaker.
Samtidig er det befriende herlig å vite at også 718 er bekreftet å komme som elbil, for også med eldrift tør vi tippe at 718 får hysteriske egenskaper, når den dukker opp på markedet en gang rundt 2025.

For, som tidligere nevnt, e-fuel er ikke en erstatning for elbilen. Det er et tilskudd for å gjøre den eksisterende fossile bilparken mer miljøvennlig. Denne holdningen beviser Porsche ved å love at halvparten av alle Porsche som selges i 2025 vil være elektrifisert, og i 2030 skal åtte av ti solgte biler være fullelektriske.
Samtidig er det noe som heter at man må ta vare på de gamle – også når det gjelder biler – og ikke minst når det er snakk om klassiske biler fra blant annet Porsche. Da er e-fuel et kjærkomment tilskudd.
Eller som legenden Walter Röhl bedyrer; - Å fylle en 50 år gammel bil med e-fuel – det er ren bærekraft.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.