Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Lanseringen av Porsche Taycan nærmer seg med stormskritt, for 4. september dras endelig duken av bilen for offentligheten. Til nå er det helt eller delvis kamuflerte prototyper som er vist.
Elbil24 har ved en rekke anledninger stiftet nært bekjentskap med bilen, og har sittet på ved fire anledninger, men nå har vi endelig også prøvekjørt den.
Og Milde Moses.

Fleip eller fakta
Det verserer en rekke spekulasjoner på nettet, både om tekniske spesifikasjoner, løsninger, og designelementer. Mye stemmer, noe er feil. Noe er blitt bekreftet underveis, men fasiten må vi vente på frem til lanseringen.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Det er heller ikke spesifikasjonene på papiret som er mest interessant, men hva bilen er i stand til i virkeligheten.
For har Porsche klart å dra genene med seg inn i en fullelektrisk bil? Har de klart å håndtere utfordringene med vektene? Hva med rekkevidde, og forbruk?
Bare så det er sagt med en gang, vi har prøvekjørt bilen en halvtimes tid, så den fullverdige testen gjenstår. Det skal også presiseres at dette er en av prototypene - ikke det ferdige produktet. Men som vi mang en gang har kommentert etter lange biltester. Førsteinntrykket stemmer forbløffende ofte, og er ofte nok til å få svar på noen av de grunnleggende tingene.
Hør hva Stefan Weckbach, Mr. Taycan, har å fortelle:
Destinasjon Weissach
Vi møter et knippe teknikere og andre representanter på deres testfasiliteter i Stuttgart. Nærmest alle som bor i området har noe med Porsche å gjøre i en eller annen grad.
På banen ved siden av meg hører jeg en masse grining i dekk, men den øvrige lyden av bil er fraværende. Brått suser en Taycan forbi i godt driv.
Ved neste runde stopper den. Bak rattet sitter Ben Gee, en gammel kjenning, eller Benjamin Gehring som han heter. Sist vi møttes var på vintertest i Lappland, der vi hadde et av våre første møter med Taycan. -Hopp inn, sier Ben og rydder passasjersetet.

Er til for å brukes
Kort fortalt, det var bånn spiker fra første øyeblikk, og langt mer friksjon enn da vi møttes sist. Ben har dekk som spesialfelt, og denne gangen virker det som han var ute etter å slite så mye dekk som bare mulig.

Ny distanserekord med elbil
Taycan er så sterk at du nærmest ikke trenger sette den opp for å få den i drift. Det holder med en sving, og deretter porsjonere ut litt mer gasspedal enn du har grep til.
Det slipper umiddelbart bak, og med litt kontroll ender du opp i en herlig bue gjennom svingen. Og nei. Bilen er ikke bakhjulsdreven, men firehjulsdreven. Jeg bryter antagelig ingen taushetserklæringer ved å fortelle at du har kjøreprogrammer som serverer bakhjulene mer krefter enn forhjulene. Det er åpenbart, takket være bilens oppførsel.

Fysisk vondt
Ben stopper opp på begynnelsen av ei slette, titter bort på meg og spør om jeg er klar. Selvfølgelig, svarer jeg, vel vitende om hva som kommer. Spekulasjonene om 0-100 km/t spriker kraftig, og jeg har sett alt fra 2,8 til 3,5 sekunder. Jeg vet fasiten, men nå er det på tide å få kjenne på den. Og du Milde Moses!
Jeg har testet 0-100 km/t på tusenvis av biler opp gjennom årene, deriblant alt av elbiler, og noe motorsykler. Aldri før har jeg opplevd maken.
Uten å bryte noen taushetserklæringen kan jeg med hånda på hjertet si at raskere elbil finnes ikke på markedet i dag.

Slik blir Porsche Taycan innvendig
Ben stopper en gang til, og det er nesten så jeg gruer meg, for det er rett og slett en påkjenning. Denne gangen holder han klampen i bånn mye lenger. Erfaringsmessig varver en elmotor etter hvert ut, og draget avtar, men ikke her.
200-merket nås på noe som føles som lenge før det er gått ti sekunder.
Hvordan de har fått det til kommer vi tilbake til, for nettet florerer blant annet med spekulasjoner om bruk av flere gir, noe som aldri har sittet i en elbil tidligere. Fasiten legges frem 4. september. Men denne gangen har vi ikke reist til Stuttgart for å sitte på, og vi parkerer i pit for å bytte sjåfør.
Å finne seg til rette bak rattet er fort gjort. Det første som slår meg er at markedsføringen stemmer, for bilen oppleves i stor grad som å kle på seg en 911. Den virker kompakt, og den noe lengre bakenden gjør knappest noe ut av seg. Jeg tenker heller aldri over at det sitter bakdører på den.

Som tennvæske
Felles for de aller fleste nyere bilene fra Porsche er at de er sportslige, men samtidig er de så lettkjørte under normal kjøring at hvem som helst kan slippes bak rattet på dem. Taycan er ikke noe unntak.
Men hold fyrstikkene unna, for den er som tennvæske. Den fyrer så snart du gir den muligheten.

Porsche bekrefter ny elbil
Porsche har allerede frigitt bilder av interiøret, og fortalt at rattet har det samme hjulet for valg av kjøreprogram som kom på 918, i sin tid. Jeg leker litt med løsningen, og får akkurat de svarene jeg ønsker. Gassresponsen øker, og da gjør det ikke det minste at veiene rundt Stuttgart går både opp og ned og krøller seg til høyre og venstre i en herlig dans.
Vektproblemer?
På papiret vil vekten stå som det største handicapet, men bare glem det. Ja, den er tung, men vekten ligger lavere her enn i bilene med forbrenningsmotor. Tyngdepunktet er lavt, og førsteinntrykket er at det jobber forbløffende samstemt med understellet.

Det er liten tvil om at Porsche også har jobbet intenst med torque-vectoring, for man skal pushe hardt for å havne i en situasjon med understyring.
Her er det nærmest bare å peke med rattet hvor du vil, og bilen kvitterer med at den ikke bare gjør som du ber den om, men den gjør det lekende lett og uanstrengt – selv når du forsøker å stresse den en smule.
Det slår meg at det er lite motorbrems når jeg går av gassen, noe som vil gi utslag i lav regenerering. Her forteller utviklerne at de har sørget for mer regenerering enn på noen annen elbil, men de har valgt å gjøre det med andre metoder. Fasiten fremlegges 4. september.

Genene er på plass
I det jeg skal parkere tar jeg meg i at jeg har kjørt en bil jeg aldri før har kjørt, men alt var der jeg forventet at det skulle være. Jeg trengte aldri føle meg frem og bli kjent. Alt var intuitivt og riktig plassert.

Selv instrumentene innehold det jeg ville vite, og var plassert der øyet forventet at det skulle være.
Girvelgeren er hentet fra 918 Spyder, rattet er som på de fleste andre Porsche, setene ga meg alle de muligheter jeg trengte, uten at jeg er sikker på hvilken av de tre mulighetene bilen var utstyrt med.

Det jeg rakk å få med meg da jeg hoppet ut, og bilen dro videre, var at den var utstyrt med 21-toms hjul og gule kalipere. Andre biler tilstede hadde 20-toms hjul og hvite kalipere. Forskjellen? Igjen, det skal jeg fortelle 4. september.
De av dere som ønsker å se bilen med egne øyne kan ta turen til Rudskogen 14. september. Da vil en av de ferdige produksjonsmodellene stå utstilt på Motorfestivalen.
Maren Helgestuen fra Porsche Norge om lanseringen i Norge:
Reisen til denne testen ble dekket av bilprodusenten. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.