Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Polestar 2 ble kåret til Årets bil 2021 i Dinside/Dagbladet, både av juryen og blant leserne, og har siden introduksjonen i fjor solgt godt over 5000 eksemplarer her til lands.
Bilen har imidlertid kun vært tilgjengelig i én lanseringsutgave - en godt utstyrt bil med to elmotorer med samlet effekt på 300 kW (408 hestekrefter), drift på alle fire hjul og batterikapasitet på 78 kWh - og prislapp på 469.000 kroner, pluss frakt og levering.

NAF langer ut mot Polestar. Vår test viser at de kan ha en dårlig sak
Nå: Tre varianter
I vår kom nyheten om at Polestar 2 framover kommer i tre forskjellige varianter, med startpris på 389.000 kroner:
- Standard Range: Innstegsversjonen til 389.000 kroner har kun én elmotor, med en effekt på 165 kW (224 hestekrefter) og et «standard range»-batteri på 64 kWh. Det skal ifølge Polestar gi en WLTP-rekkevidde på mellom 420-440 kilometer.
- Long Range: Mellomversjonen koster fra 409.000 kroner, og skiller seg fra innstegsmodellen med sitt «long range»-batteri på 78 (75 netto) kWh, som skal gi en WLTP-rekkevidde på 515-540 kilometer.
- Long Range, dual motor: Toppversjonen vil fortsatt ha drift på alle fire hjul og samme motorløsning og batteripakke som lanseringsversjonen vi kjenner fra før. Startpris er 429.000 kroner.
Felles for alle tre er at en del av utstyret som var standard på lanseringsutgaven, nå blir tilgjengelig som tilleggspakkene Plus og Pilot.
Eksteriørmessig er de tre variantene mer eller mindre identiske:
Ikke verst grunnpakke
Innstegsutgaver er ofte bare å hoppe over, da utstyrsnivået ofte er beskjedent. For Polestar 2 sin del, får du ganske mye, inkludert varme i seter, regnsensor, bra stereopakke med 8 høyttalere, 2-soners automatisk klima og parkeringsklima, samt elektrisk bakluke med fotsensor og myk lukking - for å nevne noe.
Plus inkluderer blant annet panoramaglasstak, varme i ratt, varme i baksetet, forseter med minne, uttrekkbar sittepute foran, større høyttalerpakke og en ny og forbedret varmepumpe.
Pilot inkluderer en rekke ekstra sikkerhets- og førerhjelpfunksjoner, inkludert 360-graders kamera rundt bilen, blindsonevarsel med styrestøtte, varsel om kryssende trafikk med bremsestøtte og kollisjonsvarsel bak.
Pakkene koster henholdsvis 40.000 og 30.000 kroner. I tillegg kan topputgaven utstyres med en Performance-pakke med blant annet mer avanserte bremser fra Brembo og dempere fra Öhlins; denne koster 50.000 kroner.

Fortsatt kvikkas
Elbil24 var blant de første mediene i Norge som tidligere denne uka fikk tatt en prøvetur i noen timer med versjonen med forhjulstrekk og «long range»-batteri.
Bilen vi fikk prøve, var dessuten utstyrt med Plus-pakken. Det store panoramataket er definitivt med på å øke romfølelsen, og varmepumpa - som manglet på lanseringsutgaven, kan gi kjærkomne ekstra kilometre på vinterstid. Legg til varme i ratt og baksete, så har du en pakke vi absolutt ville vurdert å legge til i bestillingen.

Bilen var også utstyrt med 20" hjul på Diamond Cut 4 V-eikers felg, og sammen med lakkvalget Moon, blir totalprisen 467.000 kroner på testbilen. Velger du svart lakk og standard 19" hjul, sparer du imidlertid 18.000 kroner. Har du stramt budsjett, kan du med dette spare en del - uten særlig reduksjon i brukeropplevelsen.
Til normal kjøring på gode veier og sommerføre, oppfører den seg temmelig likt som introduksjonsutgaven med drift på alle fire hjul, og selv om akselerasjonen ikke er like brutal, er det definitivt fortsatt snakk om en kvikk bil med gasspedal som reagerer momentant. 0-100 unnagjøres på 7,4 sekunder - og vi kan bekrefte at de viktige siste 30-40 prosentene går mer enn raskt nok til å foreta nødvendige forbikjøringer kjapt og uanstrengt.
At toppfarten er redusert fra 205 til 160 km/t er verdt å nevne, men bør ikke være noen utfordring i praksis - i hvert fall ikke her til lands.

Polestar får etterlengtet nyhet
Behagelig og brukervennlig
Ellers har den de fleste av de gode egenskapene som vi har skrytt av mange ganger på lanseringsutgaven, inkludert relativt lav støy i kupéen og god komfort på det meste av underlag vi har rukket å teste den på.
Alle utgavene er for øvrig utstyrt med seter med tekstiloverflate, i et kunststoff og med veving som gjør dem enkle å rengjøre. Smak og behag, men etter vår mening kan dette være en minst like god løsning som seter med overflate av kunstskinn. Setekomforten er uansett upåklagelig, hakket opp fra Tesla Model 3 - som bilen ofte sammenlignes mot.
Den høye midtkonsollen gir god ergonomi - men den sorte pianolakken blir fort befengt med fingeravtrykk og støv, så ha mikrofiberkluten tilgjengelig.
Den store 11,9 tommer skjermen og det google-baserte infotainment-systemet er blant de mest brukervennlige i klassen. Med rikt app-utvalg - inkludert Spotify og Google Maps på plass, er ikke savnet av Apple Carplay (for vår del) særlig stort.

Plassvurderinger
Det er verdt å nevne at Polestar 2 ikke har flatt gulv i midten, som mange andre, nyere elbiler bygd på elbilplattform. Polestar har valgt å bygge batteriet inn i den sedvanlige langsgående tunnelen vi kjenner fra diesel- og bensinbiler, noe som gjør at den som sitter i midten bak enten må ha bena på hver side, eller oppå - dersom det er snakk om en liten tass. For to voksne personer på 180 centimeter er det god plass, både i bredde, dybde og høyde.

Ellers har vi foreløpig lite å utsette, men vi kan jo nevne at det høye midtkonsollen gjør at det høyre kneet mitt hviler mot det under kjøring, når jeg har justert setet etter min smak. Enkelte kan muligens reagere negativt på det.
Bagasjeplassen er fortsatt 405 liter bak - som er ganske midt på treet i klassen, men med et ytterligere stort rom under gulvet. Og så har du en hendig frunk under panseret til ladekabler og småtteri du ønsker å ha lett tilgjengelig. Det er et vesentlig pluss, spør du oss.
Bilen kan også leveres med hengerfeste, og alle utgavene kan dra henger på inntil 1500 kilo. Det er for eksempel 500 kilo mer enn Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4-etron med tohjulstrekk. I tillegg kan den ha 75 kilo på taket.
Rekkeviddetest kommer
Vi rakk dessverre ikke å teste rekkevidden under vår korte prøvekjøring, men vi merker oss at Polestar oppgir hele 54 mil rekkevidde (WLTP) på mellomversjonen. Det er seks mil lenger enn toppversjonen med firehjulstrekk og samme batteripakke. Hvis det stemmer, er det meget konkurransedyktig. Dette vil vi uansett komme tilbake til når vi får tatt en full test av bilen - noe som forhåpentligvis skjer i august.
Men allerede nå kan vi si at dette ser lovende ut for Polestar 2. Med startpris på 389.000 kroner, hyggelig utstyrsnivå og fortsatt gode ytelser, tror vi Polestar har gjort de grepene de trengte for å møte den stadig tøffere konkurransen i familieklassen.
Tekniske data: | Polestar 2 Standard range | Polestar 2 Long Range | Polestar 2 Long Range, dual motor |
Samlet effekt / moment: | 224 hk / 330 Nm | 231 hk / 330 Nm | 408 hk / 660 Nm |
0-100 km/t: | 7,4 sek | 7,4 sek | 4,7 sek |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 205 km/t |
Oppgitt rekkevidde (WLTP): | 440 km | 540 km | 480 km |
Oppgitt forbruk (WLTP): | 17,1/100 km | 17,1/100 km | 19,5/100 km |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW |
Hurtiglading: | 116 kW | 150 kW | 150 kW |
Batterikapasitet (netto): | Litium Ion 61 kWt | Litium Ion 75 kWt | Litium Ion 75 kWt |
L/B/H: | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm | 461/186/150 cm |
Akselavstand: | 273 cm | 273 cm | 273 cm |
Dekkdimensjon: | 245/454 R20 | 245/454 R20 | 245/454 R20 |
Bagasjerom: | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter | 405/1095 + 35 liter |
Maks hengervekt | 1500 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Pris (fra) | 389.000 kroner | 409.000 kroner | 429.000 kroner |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.