Tesla Model X best i klassen:

Se Model X dundre i veggen

Kan fort være årets sikreste SUV.

Se hvordan Tesla Model X gjør det i kollisjonstestene til EuroNCAP. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):The European New Car Assessment Programme, Euro NCAP, har kollisjonstestet årets siste gruppe med elbiler.

Blant dem er den nylig oppgraderte Model X, som seiler frem som årets sikreste elbil i sin gruppe

- Vi er stolte

Bilene blir testet i fire ulike kategorier, der dukker med sensorer indikerer eventuelle skader på personer i bilen.

Kategoriene er:

  • Sikkerhet for voksne
  • Sikkerhet for barn/baksetet
  • Sikkerhet for myke trafikkanter
  • Sikkerhetsassistanse i bilen

Tesla Model X får fem av fem stjerner av Euro NCAP, som i tekstform oversettes til:

– Jevnt over god beskyttelse i kollisjoner. Godt utstyrt med robust antikollisjonsutstyr.

Men ikke bare det, den slår konkurrenter og sammenlignbare modeller, som Audi e-tron og Jaguar i-pace. For selv om stjerneantallet er likt med de øvrige modellene, får Model X høyere poengsum i flere av kategoriene.

Slik gikk det med Audi e-tron:

Kollisjonstest Audi e-tron Vis mer

- Vårt mål er å bygge de sikreste bilene på veien, og vi er stolte over å kunne legge til Euro NCAP-scoren i den utmerkede sikkerhetshistorikken til Model X, sier kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

STOLT: Konnunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland er fornøyd med testresultatet. Foto: Christina Honningsvåg
STOLT: Konnunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland er fornøyd med testresultatet. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Model X har tidligere fått fem stjerner i hver eneste kategori og underkategori i sikkerhetstesten til amerikanske NHTSA.

Best i klassen

Tesla Model X får så nærme full pott som noen har fått før, når det gjelder sikkerhet for voksne. Med hele 98 av 100 poeng viser bilen god sikkerhet i alle kollisjonssituasjoner. Nakke og hoderegionen er god ivaretatt i kollisjoner med whiplash-risiko, og det automatiske nødbremssystemet fungerer som det skal.

Det eneste som trekker Model X fra 100 til 98 poeng er beskyttelsen for passasjerer i baksetet i en frontkollisjon.

Her får bilen bedømmelsen tilstrekkelig, i stedet for god, da testdukken viser at brystregionen er noe utsatt for skade.

Når det gjelder sikkerheten for barn, viser testen at barn er generelt godt beskyttet i kollisjoner. Bilen får imidlertid noe trekk for beskyttelsen av nakkeregionen til barn i 10-årsalderen i frontkollisjoner fra siden. Her er beskyttelsen kun marginal.

Trekk for myke trafikanter

Det er i denne kategorien at de fleste testede biler i år får mest trekk, og dermed lavest poengsum. Model X er inget unntak.

Testene viser at myke trafikanter er dårlig beskyttet ved treff øverst på støtfanger og i bunn av frontrute. Som de fleste andre modeller testet av Euro NCAP, har også Model X fått trekk for dette.

Model X får imidlertid skryt for det automatiske nødbremse-systemet, som i de aller fleste testsituasjoner enten unngikk kollisjon, eller minsket konsekvensene. Flere andre modeller som er testet i år, har fått trekk for manglende evne til å oppdage syklister. Her får Model X full pott, ved å unngå kollisjoner i alle scenarioer.

Skryt for sikkerhetsystemer

I denne kategorien har Model 3 tidligere fått mye skryt, og nå føyer Model X seg inn i rekken. Med totalt 94 av 100 prosent har den fått like høy poengsum som Model 3, og den høyeste poengsummen av alle biler testet så langt i år.

Tesla får mye skryt for sine sikkerhetsfunksjoner, spesielt sitt automatiske nødbremssystem, kalt AEB eller Autonomous Emergency Brake - et system alle biler nå må ha for å unngå å bli trukket én stjerne i denne kategorien. Testen viser at systemet fungerer godt i møte med andre biler i høye hastigheter.

Filholder-funksjonen hjelper bilen å holde seg i egen fil, og ikke drive over i andre filer. Euro NCAP mener også at systemet kan avverge ulykker i enkelte kritiske situasjoner.

Årets sikreste

Tesla Model X testes i gruppen stor off-roader, sammen med blant andre Audi E-tron.

E-tron har også tidligere fått fem stjerner av Euro NCAP, og også blitt kåret til Top Safety Pick + av amerikanske IIHS.

Likevel må Audi se seg slått av Tesla i denne testen. Det samme må andre sammenlignbare biler som er testet dette året.

Mercedes Benz EQC og Jaguar I-Pace, er riktignok i andre klasser i NCAPs tester, men vil ha mye av samme kjøpergruppen.

Også disse to fikk fem stjerner i sine tester, men klarer ikke å konkurrere med Model X om poengene. Dermed seiler den opp som en favoritt når Euro NCAP skal finne årets sikreste bil.

Tesla Model X MERCEDES BENZ EQC AUDI E-TRON Jaguar I-Pace
Voksne98 %96 %91 %91 %
Barn81 %90 %85 %81 %
Myke trafikanter72 %75 %71 %73 %
Sikkerhetssystemer94 %75 %76 %81 %
*Av mulige 100 %

- Disse resultatene er muliggjort av vår helelektriske bilarkitektur, som gir et lavt tyngdepunkt, solid kupé og stor crumple zone. Og takket være trådløse programvareoppdateringer blir Model X, i likhet med alle Tesla-modeller, stadig bedre og tryggere over tid, sier Roland i Tesla Norge.

Sikkerhetstestene

Euro NCAP kollisjonstester alle nye bilmodeller på markedet hvert år, og kårer deretter også årets sikreste bil gjennom å sammenligne alle resultatene.

Testmodellen, som i sin tid ble laget for å hjelpe forbrukere å finne en tryggest mulig bil, har nå blitt en målestokk for sikkerhet ved de ulike bilene.

Bilen gjennomgår en rekke forenklede simulerte kollisjonsscenarioer, og blir deretter premiert med stjerner og poeng for å angi sikkerhetsnivå. Det kan maksimalt oppnås fem stjerner.

Testen er ikke et krav fra bransjen, men frivillig for de ulike merkene. Testene er også strengere enn det som kreves av en bil for å bli godkjent for markedet.

Det er ingen tvil om at kollisjonstestene har fått bilbransjen til å legge seg i selen for å oppnå gode resultater.

Samtidig er det ikke alle bilprodusenter som er enig i metodene for alle testprosedyrene. Representanter Elbil24 har snakket med fra enkelte produsenter, mener at bilene til og med kunne blitt enda bedre, hadde det ikke vært for at de nå må konstruere bilene på en måte som gjør at de scorer godt i Euro NCAPs tester, fremfor det de selv mener er optimalt.

Men i det store og hele kan vi med stor sikkerhet slå fast at kollisjonstestene har vært en kraftig pådriver for å lage sikrere biler, når man ser på det store og hele bildet.