Test, pris og levering: Kia EV6 GT

Test av ekstrem-Kia med 585 ville hestekrefter

0-100 km i timen på 3,5 sekunder og topphastighet på 260 km/t. Elbil24 har testet råskinnet Kia EV6 GT på bane i Sverige. Og opplevd å få hjertet i halsen!

BANETEST: Bli med på testkjøring på bane i Stockholm! Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Kia var en av bilprodusentene som valgte å gå inn i elbilmarkedet på et tidlig tidspunkt, og modellene Soul og Niro ble etter hvert svært populære i elektriske utgaver. Førstnevnte, som fikk navnet e-Soul, senere Soul-EV, er for eksempel registrert i mer enn 23.000 eksemplarer i Norge.

Og da de lanserte den helelektriske crossoveren EV6 i fjor, var det med framoverlent arkitektur, design og funksjonalitet - som vitnet om at Kia har store ambisjoner i dette markedet. Det endte blant annet med pris for årets bil i Europa 2022.

Derfor er det kanskje litt overraskende at bilen bare har en 15. plass på registreringslistene i Norge så langt i år. Det handler neppe om manglende interesse hos publikum, men mest om lange leveringstider i kjølvannet av pandemi, krig, dele- og forsyningskriser - som har rammet enkelte aktører mer enn andre.

Topputgaven rett rundt hjørnet

EV6 kommer uansett i flere forskjellige utgaver, der topputgaven GT fortsatt ikke har gått i masseproduksjon. Men nå er det like før, og Elbil24 ble invitert til å ta bilen i nærmere øyesyn og prøvekjøring på bane i Stockholm tidligere i sommer.

Det var imidlertid ikke vårt første møte, i mars fikk vi være med på fartstest på tyske Autobahn, riktig nok kun som passasjer den gang.

Vi har testet og omtalt EV6 ved en rekke anledninger tidligere, og når det gjelder eksteriør, interiør, arkitektur, lading, rekkevidde, plass og førermiljø, er dette testet og beskrevet i detalj tidligere. Derfor - hvis du ikke kjenner modellen så godt, ta en titt på denne testen:

Nederst her finner du dessuten en tabell som viser de viktigste tekniske egenskapene og forskjellene mellom GT og GT Line, de to sprekeste modellvariantene.

Helt vill GT-utgave

Kia er kanskje ikke det bilmerket man først og fremst forbinder med ekstreme ytelser, banekjøring og drifting, men nå er det på høy tid å legge bak seg gamle forestillinger og kanskje også fordommer.

Kia EV6 GT er rett og slett en av markedets raskeste personbiler, og historiens klart raskeste bil fra Hyundai-konsernet.

Vi snakker her om en bil som gjør unna sprinten fra 0 til 100 km/t på svimlende 3,5 sekunder, takket være to elmotorer som yter totalt 585 hestekrefter med dreiemoment på 740 Nm.

Og topphastigheten er ikke begrenset til 160 eller 180 km/t, som på mange andre elbiler. På Kia EV6 stopper ikke skyvet før du når 260 km/t. Vi har for øvrig bevitnet det med egne øyne:

Her er forresten noen ca-tall som vi og journalistkolleger noterte under testkjøringen:

  • 0-100 km/t: Ca 3,5 sekunder
  • 100-150 km/t: Ca 3,4 sekunder
  • 0-200 km/t: ca 12 sekunder
  • 200-250 km/t: ca 15,5 sekunder

Fortsetter etter bildekarusellen

Kia EV6 GT

63 prosent høyere ytelse

De to elmotorene sitter på hver sin aksel, og den største forskjellen fra de andre variantene med drift på alle fire hjul, er at GT er utstyrt med en mye kraftigere motor på bakakselen. Denne byr på en ytelse som er 63 prosent høyere enn på standardutgavene. Dermed økes for eksempel totalt antall hestekrefter fra 325 i GT Line til 585 hestekrefter i GT.

Samtidig har GT fått flere tekniske oppgradringer, blant annet på hjuloppheng, fjæring og bremser, nettopp med tanke på å håndtere disse ekstra kreftene. Understellet er også vesentlig oppstivet.

GT Line er forresten heller ikke noen sinke, den gjør 0-100 på 5,2 sekunder - men opplevelsen i EV6 GT er en helt annen.

Det merker du spesielt idet du aktiverer GT-modus.

Et trykk på den grønne GT-knappen på rattet, og bilen slipper løs 585 ville hester, til noe som virker enda mer utemmet enn «utemmet modus» på Ford Mustang Mach-E.

KJØREMODUS: Knappen til venstre lar deg velge mellom de vanlige kjøremodiene, mens GT-knappen til høyre slipper alle krefter løs. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KJØREMODUS: Knappen til venstre lar deg velge mellom de vanlige kjøremodiene, mens GT-knappen til høyre slipper alle krefter løs. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Samtidig blir styringen mer direkte. Den adaptive fjæringen styres elektronisk og gjør bilen 20-30 prosent stivere enn i Sport-modus, som igjen er 20-30 prosent stivere enn Normal- og Comfort-modus.

Sportssetene foran sørger for at du sitter som støpt, og dette styrker den sportslige følelsen betydelig. Disse kan for øvrig kun justeres manuelt, ingen GT leveres med elektronisk justering av setene.

Høy glise-faktor - men så skjer det som ikke skal skje ...

Og for å gjøre en lang historie kort: Dette er en ustyrtelig morsom bil å kjøre. Vi fikk leke oss på bane i Sverige gjennom en rekke øvelser, og fikk etter hvert nesten krampe i glise-musklene. Her brukte vi for det meste Sport-modus, og bilen lå som støpt til underlaget gjennom krappe svinger og kjappe akselerasjoner.

Vi fikk også prøve å være sidemann, men etter noen svinger og heftige akselerasjons-tester fra 0-100, kjente vi kvalmen komme sigende. Det hjalp heller ikke at vi nettopp hadde spist kake.

Men merk deg følgende, og dette er viktig: Et trykk på GT-knappen betyr ikke bare utemmet ytelse, men at det meste av støttesystemer, inkludert ESP, skrus av eller reduseres til et minimum. Derfor er dette en innstilling som bør brukes med varsomhet. Man skal vite hva man gjør og hvordan man skal håndtere bilen under slike omstendigheter.

Det skal for eksempel bare en liten touch med foten på pedalen før bilen skyter fart som et prosjektil, og det er enorme krefter det er snakk om. Dette er tross alt en bil som veier nesten 2200 kilo, og konsekvensene av en liten feilvurdering i et lite brøkdel av et sekund, kan fort bli alvorlige.

Elbil24 fikk selv erfare hvor lite som skal til, før man risikerer å miste kontrollen. Det kan du se i videoen under:

Tryggere i Sport-modus

Velger du derimot Sport-modus, vil du oppleve at bilen spiller mer på lag med deg når det oppstår vanskelige situasjoner, samtidig som ytelsen og den sportslige følelsen er langt bedre enn godt nok - for de fleste av oss.

Sport og GT-modus er uansett ikke noe man bruker til hverdagskjøringen eller med familien om bord. Da velger du Comfort eller Normal - og får en mykere og - ikke minst - mer økonomisk opplevelse. Du kan også skreddersy din egen, personlige modus, der du kan justere flere parametre knyttet til støttesystemer, rattfølsomhet, motorytelse og så videre.

Sladding på tørr asfalt

Bilen kan for øvrig også settes i såkalt «Drift-mode», eller sladdemodus, som understreker at dette er noe helt annet enn standard EV6. Man aktiverer modusen ved å holde inne ESP-knappen noen sekunder, for deretter å holde inne begge hendlene merket + og - ved siden av rattet. Deretter vil det lyse DRIFT i displayet bak rattet.

Dermed blir det mulig å kjøre som illustrert i videoen under - til og med på tørr asfalt.

Hvorvidt det er en god idé å gjøre det, er en annen sak. For det første slites dekkene på null komma svisj, for det andre skal du være helt sikker på at du gjør det på et sted der det er trygt å gjøre det - og ikke minst lovlig. Vegtrafikkloven paragraf 3 sier blant annet at alle skal ferdes hensynsfullt, aktpågivende og varsomt i trafikken, og tar du noen åttetall utenfor bensinstasjonen eller skoleplassen, må du være forberedt på at det kan bli kostbar moro.

Foreløpig konklusjon

Kia EV6 GT byr på overbevisende mye kraft på fire hjul, og banekjøringen vil vi huske med litt skrekkblandet fryd - men aller mest fryd. Det er imidlertid ikke utgaven vi selv ville valgt for kjøring på norske veier. Det blir rett og slett overkill - med god margin.

Samtidig er det alltid noen som setter følelser langt foran fornuft, og der leverer EV6 GT varene så det holder, med en ytelse på nivå med langt dyrere sportsbiler.

Og da er vi samtidig ved sakens kjerne, for GT-utgaven er ikke nødvendigvis en bil for folk flest. Den er først og fremst myntet på et publikum som ønsker rå ytelse, og kanskje mer fordi de ønsker det enn behøver det.

Så skal vi heller ikke glemme at GT Line også byr på mye sportslig glede - til lavere pris. Den gjør 0-100 på 5,1 sekunder, som for få år siden kun var forbeholdt rendyrka sportsbiler i fossilverdenen. Det sier litt om utviklingen.

Når det gjelder forbruksmålinger og ladetest, kommer vi tilbake til det så snart vi får bilen til test her hjemme. Oppgitt forbruk ligger rett over 2 kWh pr mil, og rekkevidden (WLTP) er 424 km. Det oppnår du neppe i GT-modus, for å si det forsiktig.

Produksjonsstart er satt til september, og EV6 GT skal etter planen være leveringsklar i Europa mot slutten av året. Startprisen vil ligge på 679.000 kroner.

Og ser du etter alternativer i denne prisklassen, bør du også få med deg denne trippeltesten:

Vi kommer tilbake med flere detaljer om EV6 GT når vi får bilen til test.

Tekniske data

Kia EV6 GT Kia EV6 GT-Line
Motor:ElektriskElektrisk
DrivhjulFirehjulsdriftFirehjulsdrift
Effekt:585 hk325 hk
Dreiemoment:740 Nm605 Nm
Batterikapasitet:77,4 kWh77,4 kWh
0 - 100 km/t3,5 sek5,2 sek
Toppfart:260 km/t185 km/t
Ladestandard:CCS (800V)CCS (800V)
Ombordlader:11 kW11 kW
Hurtiglading:240 kW240 kW
Rekkevidde WLTP:424 km484 km
Bagasjerom:511 liter511 liter
Frunk:20 liter20 liter
Vekt:2185 kg2015 kg
L x B x H:469,5 x 188 x 155 cm469,5 x 188 x 155 cm
Akselavstand290 cm290 cm
Bakkeklaring:16,5 cm17 cm
Tilhengervekt:1600 kg1600 kg
Taklast:80 kg80 kg
Garanti:7 år / 150.000 km7 år / 150.000 km
Pris:Fra 679.000Fra 579.900

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.