Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24):
OPPDATERT : Testen ble først publisert 18. juli 2021. Nå bekrefter Citroën at salget av Ami starter i løpet av denne høsten, og at de første eksemplarene vil komme til Norge på nyåret.
Enkelte elbiler gir deg følelsen av å eie veiene, så snart du setter deg i førersetet og tråkker på gassen. Noen oser av komfort og får deg til å lengte etter lange bilferier langs en solfylt kyst som aldri tar slutt.
Mens andre gjør at du får lyst på en is.
Det var faktisk noe av det første som falt oss inn, da vi trillet av gårde på små sideveier fra Lørenskog til Jessheim, i solsteiken og med begge vinduer utslått, i landets eneste Citroën Ami.
Og du verden så mye oppmerksomhet vi fikk! Overalt stoppet folk og smilte, vinket, pekte og tok bilder. Vi opplevde oppmerksomheten som udelt positiv.
Elektrisk mopedbil
Ami ser ut som en bitteliten vanlig bil, men er altså definert som en elektrisk mopedbil med god plass til to. Det betyr at du kan kjøre den allerede som 16-åring om du har moped-lappen, og at toppfarten er 45 kilometer i timen. Kall den gjerne en mellomting mellom elsparkesykkel og elbil - med komfort som i en trikk, så vet du omtrent hva du har i vente.
For Ami er bygd for fremkommelighet, for å transportere deg fra A til B, enkelt og tørrskodd - og skjer denne transporten i bymiljø, er den som regel mer enn effektiv nok til å få deg til destinasjonen minst like raskt som en fullverdig bil - og raskere enn den nevnte trikken eller bybussen.

- Enorm reduksjon etter ti år med elbil
Liten utenpå - stor inni
Den er dessuten langt større på innsiden enn man skulle tro når man ser det lille egget suse forbi deg på veien. Undertegnede er over 1,80 meter høy og veier mer enn 100 kilo, og følte aldri at jeg satt trangt. En litt mindre utgave av meg selv hadde dessuten fint fått plass i setet ved siden av. Det store takvinduet bidrar naturligvis også til at det aldri blir klaustrofobisk om bord.

Hvordan er det mulig? Mye av forklaringen ligger i polstring, eller rettere sagt mangel på slikt - for isolasjon er nærmest fraværende i Ami. Hele karosseriet er av plast, taket inkludert - og takplaten er så tynn at om du trykker på den, kan det ses på utsiden. Taket hviler på stålstengene som er med på å stive opp karosseriet, og alt er synlig i kupeen.

Ressursbesparing i sentrum
Dørene er store og er hengslet bak på førersiden, og foran på passasjersiden. Årsaken er enkel: Dørene er nemlig identiske - fordi det er enklere og billigere å produsere én dør enn to forskjellige.
Og ser du nærmere på karosseriet, vil du se at dette gjelder for en rekke deler. Hele fronten og bakstussen er for eksempel identiske plaststykker. Man har bare satt på frontlys foran og baklys bak. Ressursbesparende så det holder!

Som en (veldig) enkel bil
Mopedbilen har de funksjonene som du kan forvente av en enkel bil. Den kan kjøre framover og bakover - med girposisjonene D, N og R - som er velkjente for alle som har kjørt bil med automatgir, den har et ratt med imponerende god svingradius, og en gasspedal til høyre og fotbrems til venstre.
I tillegg har den setebelter, front- og baklys, blinklys, nødblink, vifte, vindusvisker med spyler - og selvfølgelig horn - som høres i overkant godt i den enkle kupéen. Ting som sentrallås, nøkkelfri starter, servo, kollisjonsputer og annen luksus - deriblant stereoanlegg, må du klare deg uten. Dette hadde opplevdes som enkel standard, selv i en 1980-modell Ford Taunus.

Plass til koffert
Du har imidlertid en mobilholder her - med tilhørende USB-ladekontakt, så om du starter NRK-appen og skrur opp volumet på maks - kan du nok få med deg både Oddasat og værmeldingen underveis på turen - I hvert fall om du styrer unna brosteinsbelagte gater.
Særlig mye bagasje får du ikke med deg, men det er plass til en bærepose eller stående pilotkoffert foran på passasjersiden, og et lite hulrom bak setene kan brukes til paraplyer og småting. Dessuten er det romslige lommer i dørene. Dette er uansett ikke noen farkost du drar på ferie i, så oppbevaringsmulighetene må vi absolutt si er godkjente.

Slik er den på veien
Kjøreopplevelsen er så som så. Vi har allerede nevnt trikk som en kurant sammenligning. Ujevnt underlag forplanter seg raskt og du merker definitivt når du bør senke hastigheten. Ami oppleves imidlertid aldri som direkte ustødig, hvert av de fire hjulene er plassert lengst ute i hjørnene, og bidrar til at doningen ligger fint på veien, også ved hyppig svingaktivitet.
Akselerasjonen er helt kurant, og du merker at motoren fint kunne skjøvet denne kjerra raskere enn 45 kilometer i timen. Men så snart topphastigheten nås, stopper skyvet. Det er egentlig helt fint, for stort sett føles 45 kilometer i timen som fort nok i en Ami.
I nedoverbakkene bremser den dessuten automatisk, men den klarer det ikke alltid. Vi kan like gjerne innrømme det med det samme: Vi har vært oppi 54 kilometer i timen i nedoverbakke. Det var i hvert fall fort nok.
I oppoverbakkene kan den noen ganger slite med å holde topphastigheten, men her på flatbygda blir det sjelden noen utfordring.
I videoen øverst tar vi deg med på en liten testtur.

Oppdatert: Alle de nye elbilene vi venter til Norge i år
Rekkevidde som er til å stole på
Batteriet har en kapasitet på 5,5 kWh. Det er ikke mye, men Ami er gjerrig. Rekkevidden er oppgitt til 70 kilometer, men rekkeviddemåleren har vært oppi 75 kilometer under vår lille test. Det er et høyst troverdig anslag, I hvert fall på en fin sommerdag.
Vi kjørte de fire milene på sideveier mellom Lørenskog og hjemmet vårt på Jessheim - en tur på rundt 40 kilometer, og hadde fortsatt anslagsvis 30 kilometer igjen på måleren da vi parkerte Ami på tunet. Merk videre at Jessheim ligger noe høyere enn Lørenskog, så tilbake ville sannsynligvis forbruket vært lavere. Vi brukte en god time på turen, og det føltes egentlig fint å ha kommet fram.
Lading skjer via en vanlig stikkontakt, kabelen har du alltid med - den er fastsveiset og ligger skjult i døråpningen på førersiden. Batteriet er fulladet på rundt 3,5 timer.

Men her kommer et lite obs: Citroën understreker at Ami ikke er laget for lading ute i norsk vinterkulde, den bør da skje innendørs. Bilen kan imidlertid fint brukes utendørs også på vinteren, men vi ville nok ha kledd godt på oss på de kaldeste dagene.

Forkortelsen alle med elbil bør forstå
Pris og målgrupper
Så kommer det store spørsmålet: Hva koster gildet - og hvem har bruk for en slik farkost? Det første har ikke Citroën bestemt ennå, men trekker vi fra den franske momsen, ligger prisen på rundt 60.000 kroner i Frankrike. At den norske prisen dermed vil ligge et sted mellom 60-70.000 kroner, ser vi på som høyst sannsynlig.
Det vil i så fall gjøre den betydelig billigere enn selv den billigste, fullverdige elbilen i markedet, med mindre du velger noe på bruktmarkedet som virkelig begynner å dra på årene. Og sammenlignet med priser på nye mopeder og avanserte elsykler, er faktisk ikke 60-70.000 særlig mye, mener vi.
Hvem kan så ha bruk for Ami? Citroën ser for seg at dette først og fremst er en bybil, og at den fungerer ypperlig til alt fra korttidsleie à la elsparkesykkel og bildeling til hjemmehjelpstjeneste, bud og pizzaleveranse. Det er vanskelig å være uenig i.
Vi tror også at mange, som ikke har bruk for bil i normal forstand, men som trenger å komme seg til butikken, til togstasjonen eller familien på andre siden av byen i ny og ne, fort kan bli lokket av en slik farkost. De har vår fulle forståelse.

Fem brukte elbilkupp til under 100.000 kroner
Konklusjon
I en tid da vi må forvente flere og flere restriksjoner på bilbruk i bysentra, tror vi definitivt at det er et marked for slike små elbiler. Man kan for eksempel se for seg en flåte av slike mopedbiler stå klare på innfarts- og pendlerparkeringer i utkanten av bysentrene.
Det er ikke vanskelig å like Ami. I løpet av testperioden har vi hatt mange småturer og noen lengre, og kan konkludere med at dette fungerer helt etter intensjonen.
Du finner våre plusser og minuser i boksen nederst.
Ami er ventet på markedet senere i år. Så får vi håpe at det også kommer mange fullverdige elbiler i denne størrelsesklassen i tiden fremover. Små biler betyr mindre forbruk, enklere parkering og ikke minst færre køer på veiene - tre argumenter som bør tiltale både byfolk og pendlere.
Få også med deg videoen øverst!
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.