Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Den elektriske Kia Niro har opplevd stor suksess i Norge. Den var en av de første bilene som virkelig hadde en anstendig god rekkevidde innenfor et fornuftig budsjett, og raskt ble det en bil som ble vanskelig å få fatt i.
I dag ruller det i overkant av 8000 registerte e-Niro på veiene, og den er den femte mest bruktimporterte elbilen i Norge så langt.
På et tidspunkt var den så vanskelig å få fatt i at selv den norske importøren gikk over landegrensene for å sikre seg ekstra biler, i tillegg til sin begrensede kvote fra produsenten. Den tid skal nå være over, og importøren er lovet det nødvendige antallet de trenger av den nye modellen, som vi nå har prøvekjørt.

Dette sa vi i 2019: Mest elbil for penga
Nytt navn, mer utstyr
De første utgavene vil forhåpentligvis komme til landet før nyttår, men det er ikke sikkert. Det som er sikkert er at den vil få et nytt navn, og ikke lenger hete Kia e-Niro. Den nye generasjonen skal nemlig hete Kia Niro EV, og går dermed samme vei som Kia e-Soul som ble til Kia Soul EV. Men det er langt mer enn bare navnet som er nytt.
Bilen har blant annet fått frunk (oppbevaringsrom under panseret), noe den forrige ikke hadde. Denne rommer 20 liter, noe som drar opp for lagringsplassen, som nå er 495 liter til sammen.
Bilen har også fått en anstendig pakke med både standardutstyr og tilbehør, med blant annet blindsoneassistent, aktiv ryggeassistent, navigasjonsbasert fartsholder, intelligent fartsgrenseassistent og andre kollisjonsassistenter.
Nye Niro EV har også fått komfortutstyr som V2L (Vehicle to load), der du kan bruke bilens batteri til å drive 230-volts utstyr eller verktøy, på samme måte som Kia EV6 har fått.
Den har også fått et head-up display med mye og nyttig informasjon, online navigasjonspakke, i tillegg til fjernstyrt parkeringsassistent.
En annen og nyttig funksjon er at man kan klargjøre batteriet før lading gjennom forvarming, ved å legge den oppkommende laderen inn i navigasjonssystemet. Et batteri lades raskest når det har en driftstemperatur på rundt 45 varmegrader, noe bilen da besørger ved å få beskjed gjennom navigasjonssystemet.
Det er faktisk en anstendig utstyrspakke å få dersom du velger en av de bedre utstyrte utstyrsversjonene, men da legger også prisen på seg en smule.

God plass
Størrelsen på bilen har vokst, sammenlignet med forgjengeren. Bilen er blitt 6,5 centimeter lenger, 2,5 centimeter bredere, og den har fått en akselavstand som har vokst 2 centimeter i lengde.
Alle mål for lengde, bredde og akselavstand er lik. Høyden på elbilen er den samme som på forgjengeren, som igjen er 2,5 centimeter høyere enn for eksempelvis den ladbare hybriden. Dette skyldes blant annet at de har en batteripakke på undersiden som krever litt ekstra høyde.
Dette betyr at bilen også har fått bedre innvendig plass enn forgjengeren.
For en ting er plassen til passasjerene, som naturligvis har vokst, spesielt for dem som skal sitte i baksetet - også fordi tykkelsen på forseteryggene er redusert. Men også bagasjeplassen har blitt større. I den utgående modellen fikk du et bagasjerom på 451 liter, mens det i nykommeren rommer 475 liter.
Vi må likevel ta med de 20 literne som frunken rommer, og nye Kia Niro EV kan dermed altså skryte på seg 495 liters totalt fraktevolum, før seterygger i baksetet legges ned – til sammen 44 liter mer enn i forgjengeren.

Tre høyaktuelle elbiler i test: En av dem får du på dagen
Nytt førermiljø
Bilen vi kjører er et pre-produksjonseksemplar, men fremstår likevel som ganske fiks ferdig. Innvendig legger vi raskt merke til at bilen har fått de samme type skjermene som blant annet Kia EV6 og Ioniq 5.
Programvaren er etter alt å dømme den samme hyllevaren, og det hele fremstår intuitivt å betjene. På den store skjermen i midtkonsollen har du alle funksjoner i app-struktur, og du trenger knapt gjøre deg kjent for å utføre de kommandoer du er ute etter.
Vi sitter også helt fint i bilen, og det er greit med justeringer. Eneste vi savnet i så måte er en enda lenger justering på rattet. Her fikk vi dratt rattet ut, men ikke langt nok for å få en oppskriftsmessig rett sittestilling for undertegnede.
Designen utvendig er så godt som helt ny. Fronten har fått et helt nytt uttrykk, samtidig som ladeluken er flyttet til så midt i fronten som det er mulig å få den – på godt og vondt med norske vintere. Også hekken er helt ny, nå med baklys som er stablet opp langs takstolpene på hver side av bakluken, i ren Volvo-stil.
Fortsetter etter bildekarusellen
Samme ytelser
Som sin forgjenger er også denne utgaven av Niro forhjulsdreven. Fremdriften besørges av en elmotor på 204 hestekrefter, den samme effekten som i forgjengeren. Dreiemomentet er derimot lavere, og det er i praksis dreiemomentet som definerer kraften i en motor. For mens forgjengeren bød på 395 Nm, har nykommeren et dreiemoment på lave 255 Newtonmeter. Utvekslingen sørger likevel for at ytelsene på de to bilene er identisk, der sprinten til 100 km/t gjøres unna på 7,8 sekunder for begge modeller.
Dette er ikke all verden i dagens elbilmarked, men det er likevel raskt om vi bare ser oss litt tilbake og sammenligner med bilene som drikker fossilt drivstoff.

Fristet til å lease elbil? Unngå disse fellene
I bruk kan vi på ingen måte si den føltes treg, for man bruker sjelden all kraften uansett. Nå skal det legges til at vi ikke har kjørt bilen med mye last og vekt, men i det daglige er kraftressursene helt ok.
Konklusjonen må være at Kia igjen har laget en bra elbil, denne gangen en snusfornuftig bil som antakelig ikke tenner det store lysten, men som tilfredsstiller behovet for de fleste.
Med en startpris på under 400.000 vil den også være en aktuell bil for mange, men når de best utstyrte utgavene krabber opp mot 450.000 kroner lever den farlig. Da er det flere konkurrenter om beinet, som både VW ID.4, Toyota bZ4X, og snart også Nissan Ariya.

Vi skal ikke dømme noen på forhånd, men da kan Kia Niro EV få mye å bryne seg på i konkurransebildet. Den har likevel et fortrinn ved at det er over 8000 kunder som har den nå utgående modellen. Mange av disse skal snart ha seg en ny bil, og hvorfor velge noe annet hvis man først er fornøyd med en Kia Niro?
Når det gjelder forbruk og rekkevidde må vi komme tilbake til dette når vi har hatt bilen over en lengre periode, og får kjørt den gjennom vårt fastsatte testregime. Erfaringsmessig lager Kia energieffektive biler, og de har tradisjon for å være blant de elbilene som taper seg minst i vinterkulde, sammenlignet med sommertallene. Om dette også gjelder nye Niro EV gjenstår å se.
Vi sparer også terningen til vi har stiftet et enda bedre bekjentskap med bilen.
Derfor, følg med videre, og vi holder deg oppdatert.
Tekniske spesifikasjoner:
Motor: | 1 x elektrisk |
Effekt: | 204 hk |
Dreiemoment: | 255 Nm |
Batteri: | Litium-ion |
Kapasitet: | 64,8 kWh |
Hurtiglading: | 80 kW DC |
Ombordlader: | 11 kW |
0-100 km/t: | 7,8 sek. |
Toppfart: | Ikke kjent |
Oppgitt forbruk: | Ikke kjent |
Rekkevidde: | 460 km (WLTP) |
L x B x H: | 4420 x 1825 x 1560 mm |
Akselavstand: | 2,720 mm |
Bagasjerom: | 495 liter |
Frunk: | 20 liter |
Hengervekt: | 750 kg |
Pris fra kr. (Comfort) | 379.900 |
Pris til kr. (ExclusivePluss) | 449.900 |
Kommer: | Nyttår |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.