Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Mercedes-Benz EQC har vært en formidabel suksess for premiummerket i Norge. Hele 11.700 biler har blitt registrert siden de første eksemplarene av kompakt-SUV-en dukket opp sent i 2019.
Fire år senere er bilen fortsatt med i modellutvalget, og selv om den ikke er like hot lenger, registreres det fortsatt jevnt og trutt biler her til lands.
Eierne av bilen er dessuten veldig glade i bilene sine. I vår elbilundersøkelse fra våren 2021, kom det fram at eierne av EQC var i snitt mer fornøyde med bilene sine enn andre elbileiere.

E-tron, I-Pace eller EQC? Se eiernes egne terningkast
Senket 100.000 kroner
Og kanskje får bilen nå et aldri så lite løft på salgslistene. For øyeblikket kjører nemlig den norske importøren Bertel O. Steen kampanjepris på EQC 400 4Matic. Grunnutgaven er senket med godt og vel 100.000 kroner, og samtidig får du med både vinterhjul og treårig serviceavtale.
Det store spørsmålet er om dette fortsatt er en bil det er verdt å betale fra 741.000 kroner for. Mye har skjedd på elbilfronten siden 2019, og ser man bort fra software-oppdateringer og feilrettinger, er det i hovedsak den samme bilen som selges i 2023 som du også fikk kjøpt i 2019.
Vi besluttet derfor å ta inn et eksemplar for å kjøre full rekkevidde- og ladetest, og samtidig prøve å danne oss et inntrykk av bilen sett opp mot konkurrentene i 2023. Fortjener den fortsatt å ligge på A-listen, eller er tiden i ferd med å løpe fra den?
Hovedtesten av EQC finner du her. Om du ikke orker å lese hele testen, kan vi oppsummer den med følgende:
EQC byr på en rekkevidde på over 40 mil (WLTP), har over 400 hestekrefter, god byggekvalitet, er proppet med utstyr, og byr på relativt god plass. Bagasjerommet er for eksempel på 500 liter.

Test: Alt om Norges-bilen Mercedes-Benz EQC
Fullspekket rakett
400 4Matic er videre utstyrt med to elmotorer og drift på alle fire hjul. Samlet motoreffekt er på hele 408 hestekrefter med dreiemoment på 760 Nm. 0-100 kilometer i timen er unnagjort på 5,1 sekunder, så dette er definitivt ikke noen sinke - på noen som helst måte.
Bilen vår er videre utstyrt med en rekke tilleggspakker for økt komfort og funksjonalitet, inkludert ventilerte seter (både varme og kjøling foran, varme bak), oppvarmet ratt, hengerfeste, soltak, head-up display, 360 graders kamera og kjøreassistent-pakke, for å nevne noe. Dette er utstyr som gjør at den er helt på par med det man forventer i premium-segmentet i 2023.
Komfortmessig er den også helt prima. Setene er svært gode og kupeen er godt isolert. Støttesystemer som adaptiv cruisekontroll og lane assist oppleves svært stødige og trygge. All assistanse skjer silkemykt, naturlig og behagelig, kjemisk rensket for plagsom piping og uling i tide og utide.
Her har vi samlet bilder av både eksteriør og interiør, enkelte av bildene med utdypende forklaring:
Noen forrige generasjon-vibber
Det som avslører at dette er en bil som tilhører forrige generasjon, er blant annet skjermen i midtkonsollen. Den er upåklagelig plassert høyt, lesbarheten er god og betjeningen sitter relativt raskt i fingrene, men den er liten sett i forhold til forventningene i klassen i dag.
Skal du benytte Apple CarPlay eller Android Auto, eller lade mobilen, må du koble den til ved hjelp av kabel, noe som også smaker litt fortid av. Videre utnyttes ikke hele skjermen til CarPlay, og bildet blir dermed enda mindre enn det hadde behøvd å være.

Går vi i dybden på de tekniske spesifikasjonene, finner vi flere «ankepunkter»: Maks ladeeffekt er for eksempel begrenset til 110 kW. Nyere tilskudd i EQ-serien lader med langt høyere makseffekt, EQS byr for eksempel på over enn 200 på det meste.
Bilen er utstyrt med en 80 kWh batteripakke, og vår bil - som blant annet er utstyrt med 21 tommer AMG-felger, har oppgitt rekkevidde på 402 kilometer. Det er heller ikke helt der vi forventer at biler i denne klassen skal ligge i 2023 - selv om det sannsynligvis er mer enn nok for mange.
Så langt kom vi
Den dagen vi kjørte rekkeviddetest var det 2 plussgrader ved oppstart, og 12 plussgrader da det gjenstod 0 prosent kapasitet på måleren. Da hadde vi tilbakelagt 339 kilometer.
Oppgitt gjennomsnittsforbruk var 22,6 kWh pr 10 mil, noe som ikke er særlig imponerende, tatt i betraktning at det ellers var tørt og fint vær under hele turen.
Og akkurat på dette punktet har Mercedes-Benz gjort store forbedringer siden 2019, noe som kan være greit å ha i bakhodet dersom du vurderer en ny elbil fra fabrikanten. Se bare på de energieffektive detaljene på storebroren EQE SUV:

Mercedes-Benz EQE SUV prøvekjørt: Kan bli ny premium-favoritt
Helt grei ladefart
Vi kjørte også vår sedvanlige ladetest fra 0-100 prosent på Ionitys ladestasjon på Dal nord for Gardermoen. Vi kom ganske tett på toppeffekten på 110 kW en kort periode, og målte en snitteffekt fra 10-80 prosent på 83,57 kW. Det er et greit resultat, også sett med 2023-øyne, selv om forventningene er noe høyere for nye biler i dag, ikke bare i premium-segmentet.
Resultatet fra hele ladeprosessen ser du under. Pek på et punkt for å få informasjon om effekt og tid.
Konklusjon
Det ble et hyggelig gjensyn med EQC - en bil som var en innertier da den kom. Og joda, utstyrer du den med noen sentrale tilleggspakker, har den lite å skamme seg over også i 2023.
Problemet er at den da fort blir ganske dyr.
Vår testbil koster for eksempel 881.650 kroner. Det er omtrent det samme du må ut med for Audi Q8 e-tron 55 Advanced Plus, som byr på mye av det samme - men med vesentlig bedre rekkevidde og ladehastighet.
Og vi må nesten ta med den større iX40 fra BMW, som i den velutstyrte Fully Charged-utgaven koster 849.900 kroner - riktig nok uten vinterhjul. Rekkevidden er kanskje ikke bedre på BMW-en, men det er en mye nyere bil som byr på bedre plass, raskere lynlading, større skjermer, trådløs mobillading og trådløs Carplay - bare for å nevne noe.
Konkurransen er altså større enn i 2019, og kanskje burde importøren vært enda mer aggressiv med tanke på priser og kampanjer. Men bevares - EQC oppleves fortsatt som en særs solid og komfortabel elbil, som fortsatt henger godt med - ikke på alt - men på det aller meste.
Og i den anledning kan det jo være verdt å merke seg at du finner ganske mange 400 4Matic på bruktmarkedet, og det er fullt mulig å få en velutstyrt, tre år gammel bil som har gått lite, til godt under 500.000 kroner.
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Motor: | 2 x elektrisk |
Effekt: | 408 hk |
Dreiemoment: | 760 Nm |
Forbruk kWh/mil (WLTP): | 2,3-2,5 |
Rekkevidde testbil(WLTP): | 402 km |
Målt rekkevidde: | 339 km |
0-100 km/t: | 5,1 sek |
Toppfart: | 180 km/t (begrenset) |
Batteri: | Litium-ion |
Batterikapasitet: | 80 kWh |
Batterivekt: | 652 kg |
Ombordlader: | 7,4 kW |
Hurtiglader: | 110 kW |
LxBxH (cm): | 476 /188/163 |
Akselavstand (cm): | 287 |
Bagasjeromsvolum: | 500 / 1.460 liter |
Vekt: | 2495 kg |
Tillatt totalvekt: | 2940 kg |
Tillatt hengervekt: | 1.800 kg |
Pris fra kr: | 741.900 |
Pris testbil: | 881.650 |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.