Jeep Avenger prøvekjørt

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge

Jeep Avenger er fullelektrisk, og den er en ekte Jeep. Det forplikter.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Jeep er et av verdens sterkeste varemerker innen bil. Alle vet hva slags biler det er snakk om, og alle har en oppfatning av hva merket skal være.

For en gangs skyld kan du lene deg tilbake og bli overrasket.

Vi har kjørt den neste Jeep'en som kommer på markedet, og den har mange overraskelser å by på, og mange av dem er i den positive retningen.

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge

Kjente saker

Jeep er som kjent et av merkene som er innlemmet i den nye Stellantis-gruppen, der alt fra Fiat og Alfa Romeo, til Peugeot, Citroën og Opel befinner seg. Fortrinnet ved slike grupperinger er at de trekker synergier av hverandre, så også her.

Jeep Avenger er derfor en bil som har nært slektskap til både Opel Mokka og Peugeot e-2008, bare for å nevne noen.

I størrelse faller den omtrent midt imellom disse to, der alle tre må defineres som en kompakt-SUV. Men Avenger er uten tvil den av dem som fortjener SUV-tittelen mest, med sin høye bakkeklaring og sitt klare designspråk, der den lener seg til sine større søsken i Jeep-familien.

Også drivlinjen har familiebånd til nevnte Mokka og e-2008, der motorisering og batteri er delt, og bilene er bygget på den samme e-CMP plattformen. Det må likevel legges til at disse bilene har gjennomgått en kraftig oppgradering nylig. Det betyr at Jeep Avenger er bestykket med den nyeste motoren og batteriet til denne plattformen. Det betyr en elmotor på 156 hestekrefter i stedet for 136, og et batteri på 54 kWh brutto i stedet for 51 kWh.

For nye Avenger er dette nok til at bilen klarer en rekkevidde på 40 mil, etter WLTP-standarden.

Vi tar naturligvis alle forbehold, og venter med de endelige tallene til bilen har gått gjennom våre grundige forbruks- og rekkeviddetester.

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge

Kompakt, men voksen

Med en lengde på rett over fire meter, og en akselavstand på 2,56 meter, er bilen absolutt å regne inn i kompaktklassen – det såkalte b-SUV segmentet. Likevel føles den ikke veldig liten innvendig. Det er romfølelse hele veien, og du har det på ingen måte trangt i forsetene. Baksetet er som det må være på en slik bil, men helt akseptabelt for barn og unge tenåringer.

Helt bakerst finner du et bagasjerom som måler 355 liter før stolleken har begynt, noe som eksempelvis bare er skarve 29 liter mindre enn i VW ID.3.

Tar du med rommet under gulvet og på sidene, så ender du opp på et totalt volum på 380 liter. For over det hele er bilen utstyrt med smarte rom og lagringsplasser. Bare fra forsetene skal det være tilgang til hele 34 liters lagringsplass, når alt fra dørlommer, midtkonsoll, hanskerom og annet er tatt med.

Og når vi først befinner oss i forsetene, så skal det sies at det er lett å finne seg til rette. Testbilene er utstyrt med to skjermer på 10,25 tommer, der den ene gir oss alt vi trenger under kjøring, mens skjermen i toppen av midtkonsollen gir oss alt om underholdningen, energieffektiviteten og annet som er sekundært. Skjermene er gode og tydelige, med et brukergrensesnitt som er lettfattelig – bedre enn mange større og langt dyrere biler.

Det er også lett å komme seg inn hit, for du setter deg inn i bilen, ikke ned i den. Det er etter hvert blitt en ønsket løsning for mange.

Ikke offroad, men nesten

Tross den relativt korte lengden, har Jeep likevel ønsket at bilen skal oppfattes som en Jeep, og derfor gitt den god bakkeklaring. En såpass kompakt bil som likevel har en bakkeklaring på drøye 20 centimeter kan lett virke å stå på stylter under kjøring. Dette er selvfølgelig Jeep klar over, og har derfor strammet den opp kraftig for at den ikke skal krenge for mye under kjøring, verken sideveis eller i lengderetning. Dette har de fått til på en glimrende måte, uten at det har gått på bekostning av komforten.

I Avenger har Jeep også opprettholdt noen av sine offroad-kapasiteter ved å sette et hjul i hvert hjørne.

Dette muliggjør naturligvis bedre utnyttelse av plassen innvendig, samtidig som det skaper gode angrepsvinkler i terrenget, uten at du subber oppunder, verken foran eller bak. I tillegg har Jeep – helt sikkert basert på erfaring – gitt bilen røffe detaljer på overflater på alle utsatte steder. De har også trukket lamper og annet innenfor karosseriet på en måte som hindrer dyre komponenter i å være det første man treffer på, om man skulle være uheldig.

Nå skal vi ikke prate Avenger i sin nåværende form opp som en typisk offroad-bil, men Jeep har et image å ta vare på, og det har de på ingen måte tenkt å fravike, ei heller i Avenger. Derfor har de laget en rekke detaljer og ekstrautstyr som er mulig å legge til. Mye av dette er av det røffere slaget for å gi kundene av en enklere Avenger den samme følelsen de serverer på de mer hard-core modellene.

Avenger er da også kun tohjulsdrevet, noe som setter en begrensning i seg selv, men så lenge man har grep er det ikke tohjulsdriften som normalt setter deg på prøve, men bakkeklaringen. Her er også den ivaretatt, og de fleste vil komme lenger enn de er komfortable med, om så skulle skje.

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge

Til reell hjelp

I motsetning til mange andre produsenter har Jeep noen effektive kjøreprogrammer som skal hjelpe deg med å spare energi, for normalen er at slike kjøreprogrammer kun endrer gassresponsen. Jeep viderefører derimot systemet til de andre merkene i gruppen, og gir deg en faktisk reduksjon i tilgjengelig effekt også, så ved å sette bilen eksempelvis i ECO-program, så reduseres effekten fra de maksimale 156 hestekreftene til de maksimale 82 hestekrefter. I Normal får du 109 hestekrefter å rutte med, og i Sport kommer alle de ville hestene ut og jobber for deg.

Du har også to nivåer med regenenering, som enten henter ut 15 kW i ordinær Drive-modus, eller 45 kW i Brake-modus.

I likhet med sine øvrige slektninger har bilen også en enkel varmepumpe som bidrar noe i kaldt klima, men blir det veldig kaldt igjen, så er effekten av denne noe moderat igjen.

Avenger deler også ladesystemer fra sine slektninger, og kan ta imot inntil 100 kW fra en hurtiglader, under optimale forhold. For typisk hjemmelading oppgis det at bilen kan ta imot 11 kW, men også her regner vi med det er som ved slektningene. Dette er kun gjeldende dersom du bestiller den største ombordladeren fra utstyrslisten. Den opprinnelige ombordladeren er på 7,2 kW, før du opgraderer.

Vi har kjørt en fullelektrisk Jeep - snart kommer den til Norge

Positivt bekjentskap

Alt i alt må vi si at Jeep Avenger overrasket oss stort. Førsteinntrykket er svært positivt, og dette er definitivt den kule fetteren i Stellantis-familien. Du kan også få kjøpt originale dekaler og emblemer i en rekke varianter for å dekorere og peronalisere bilen din, med 2-tonet lakk, folie til å legge på panseret, eller striper med Jeep-logoen utskjært. Mulighetene er mange.

Noen vil helt sikkert etterspøre firehjulsdrift, naturlig nok på en Jeep. Det skal sies at Avenger under bilmessen i Paris ble vist frem som konseptbil med firehjulsdrift, en tøff utgave med reservehjulet på panseret, og det riktige utstyret. Jeep-folket tar kun på seg smilet når vi spør, noe som i utgangspunktet lover godt, men dessverre kan det også være at den firehjulsdrevne utgaven er en ladbar hybrid, der bensinmotoren driver forhjulene, og elmotoren driver bakhjulene. I så tilfelle blir den en bil som ikke vil selge i Norge, som nå er tilnærmet fullelektrisk. La oss håpe sistnevnte løsning uteblir, og at den får full firehjulsdrift i form av to elmotorer.

Elbil24 er som vanlig tidlig ute med prøvekjøringen, for Avenger kommer først til Norge langt ut i neste år. Det er av den grunn ikke fastsatt noen priser enda, men vi ser for oss en startpris på rundt 300.000 kroner, og at en veldig akseptabel bil dermed havner rundt 350.000 kroner. Toppmodellen vil nok helle opp mot 400.000 kroner.

Dette er priser som ligner på de øvrige slektningene, som Opel Mokka og Peugeot e-2008, der Jeep Avenger havner midt i mellom disse med tanke på størrelse, men som nevnt med et eget image for de som vil ha en kul og mer terrengfokusert variant.

Og når det gjelder farger, så er gult kult, ikke sant?

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: 1 elektrisk
Effekt:156 hk
Dreiemoment:260 Nm
Batteri:Li-ion
Kapasitet brutto/netto:54/51 kWh
Ombordlader:11 kW
Ladeeffekt:100 kW
Forbruk (WLTP):1,25 kWh/mil
Rekkevidde (WLTP):400 km
0-100 km/t:9 sek.
Toppfart:150 km/t
LxBxH (mm):4084 x 1776 x 1528
Akselavstand:2562 mm
Bakkeklaring:200 mm
Egenvekt:1536 kg
Bagasjeromsvolum:355 liter
Dekkdimensjon:215/60 R17
Pris fra kr.Ca. 300.000

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.