Vi har testet Nissan Super-Leaf

For jo, Nissan har laget en Super-Leaf, som er svært spennende sett med norske øyne.

KVIKK: En Leaf blir ekstra kvikk når den får to elmotorer og drivlinjen tl Ariya under skallet.
KVIKK: En Leaf blir ekstra kvikk når den får to elmotorer og drivlinjen tl Ariya under skallet. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!

(Elbil24): Aldri hørt om Super-Leaf, sier du? Vel i bunn og grunn ser den ut som en helt ordinær Nissan Leaf, noe store deler av den også er. Forskjellen på Super-Leaf og en ordinær Leaf ligger i teknikken.

For mens Leaf trekker på forhjulene, har Super-Leaf drift på alle fire, om du vil.

Og når jeg sier om du vil, så ja, det er valgfritt. Med brytere i midtkonsollen mellom setene har den et lite utvalg med knapper der du kan skru av visse funksjoner.

Men hvorfor har du aldri sett noe til Super-Leaf, tenker du kanskje? Vel, dette er Nissans eget våpen i kampen om å gjøre nykommeren Ariya så bra som mulig, for bilen er kun et verktøy for et lite knippe teknikere og utviklere internt hos Nissan.

Testbenk

Nissan Super-Leaf er rett og slett en rullende testbenk for firehjulsdriftsystemet e-4ORCE, som Nissan kommer med i nye Ariya. For å utvikle dette systemet har Nissan satt det inn i en ellers ordinær Leaf. Med to elmotorer har denne Leaf’en også fått mye mer krefter enn hva en standard Leaf har, og de har derfor gitt den klengenavnet Super-Leaf.

Gjennom en løype med faste dynamiske øvelser har Elbil24 fått anledning til å teste bilen med og uten firehjulsdrift, for på den måten å kjenne forskjellen.

Og det er ingen tvil om at det er forskjell. Det ligger i sakens natur at en bil med to elmotorer og mer krefter oppfører seg forskjellig fra en bil med svakere singelmotor, og trekk på bare to hjul.

Vi har testet Nissan Super-Leaf

Raskere

Det er store forskjeller på et mekanisk firehjulsdriftsystem, og et elektrisk. For mens det mekaniske har en langt tregere respons i hele funksjonsrekka - fra forbrenningsmotoren, gjennom girkassen, via senterdifferensialen, ut til mellomakslinger og stikkakslinger, så reagerer elmotoren lynraskt. Det er også mye kortere vei fra selve motoren og ut til hjulene, så du har nær ingen forsinkelser - verken elektrisk eller mekanisk.

Dette, i kombinasjon med at elmotorene har nær maksimalt dreiemoment omtrent fra start, så er det store fordeler med et elektrisk system for firehjulsdrift.

Men dette er en teknologifordel, og gjelder alle produsentene. Så er det også forskjell i hvordan de respektive produsentene forvalter disse fordelene.

Snarveier

En ting er at vi her har kjørt Nissan Super-Leaf, men vi har nå også kjørt Ariya ved et par anledninger. I notatene fra begge disse prøvekjøringene hadde vi skrevet at den spant en hel runde med forhjulene før elektronikken tro til og bremset opp gjennom antispinn-systemet. Dette på den tohjulsdrevne utgaven, ettersom Ariya med firehjulsdrift ligger litt lenger frem i løypa.

Forklaringen er enkelt og greit at Nissan har tatt med seg systemelektronikken fra de mekaniske modellene, og over til elbilen Ariya. Vi snakket også med en av teknikerne fra Nissan Europa, som bekreftet at deler av systemene var adoptert.

Dette er oppriktig noe vi gjerne skulle unngått å oppleve på den tohjulsdrevne utgaven.

Samtidig skal vi avvente til vi har kjørt e-4ORCE i Ariya før vi sier det samme om den, for dette er jo en firehjulsdreven utgave. Da kan det være at selve 4WD-systemet har raskere respons enn systemet for antispinn. Resultatet kan derfor bli at den kobler inn firehjulsdriften så tidlig at du unngår hjulspinnet på grunn av dette. Da trenger du heller ikke et like raskt system for antispinn som i de tohjulsdrevne utgavene.

Vi har testet Nissan Super-Leaf

Super-rask Super-Leaf

Utover dette skal det sies at Super-Leaf var super-rask. Sprinten var lynrask når to elmotorer fikk jobbe i par, for uten å vite vektene eksakt tør vi likevel tippe at Leaf med dette oppsettet er en del lettere enn Ariya med samme drivlinje.

Dessverre er det litt vel optimistisk å tro at dagens generasjon av Leaf vil komme med firehjulsdrift. Bilen i seg selv begynner å modnes, og er snart klar for utskifting.

Nissan har allerede sagt de vil komme med en mer kompakt elbil enn Ariya, og det er ingen hemmelighet at Nissan deler mye av teknologien fra allianse-partneren Renault. De er jo i ferd med å lansere sin Megane E-Tech i disse dager, så tenk deg en Nissan i dette formatet, og du vil ikke være langt fra sannheten. Men, og det finnes et men, for i likhet med Nissan Leaf, kommer heller ikke Renault Megane E-Tech med firehjulsdrift.

Fortsetter etter videoen

Vi ser på et par av de viktigste nyhetene Vis mer

For Renault sikter motsatt vei, og kommer på sikt med en bil mer lik Nissan Ariya, og den vil få firehjulsdrift, helt sikkert basert på e-4ORCE.

Som en følge av dette, vil antagelig ikke en mer kompakt Nissan Ariya – kanskje fortsatt med navnet Leaf – heller få drift på alle fire. Dermed kan det se ut til at Nissan Super-Leaf forblir den eneste Leaf med drift på alle, og ja, det var morsomt å ha prøvd den. Men vi venter med de siste konklusjoner til vi har testet e-4ORCE i bilen det hører hjemme i – i Nissan Ariya.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.