Rekkevidde-rekord:

Vi kjørte 748 kilometer i Porsche Taycan

Uten å lade!

EFFEKTIV: Nye Taycan er enda ikke lansert, men vi har tatt den med på en rekordtur av de sjeldne.
EFFEKTIV: Nye Taycan er enda ikke lansert, men vi har tatt den med på en rekordtur av de sjeldne. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): I en hotellbar i Los Angeles sitter to karer med hver sin øl. Praten går, men tonen er nedstemt.

Vi vet, for jeg var en av dem. Den andre var Kyle Conner fra kanalen Out of Spec på YouTube. Begge er nerder når det gjelder tester av elbiler, og vi var akkurat ferdig med rekkeviddetest av nye Porsche Taycan i et hinsides monsunregn.

Å reise helt til California for å få testen ødelagt av været hadde ikke vært i våre tanker. Tross stormen klarte vi likevel å få et resultat på høyde med den utgående Taycan, men tenk hva vi kunne fått til dersom værgudene spilte på lag? Værmeldingene viste at allerede neste dag skulle det bli drømmeføre. Det var her de to karene så på hverandre, og begge forstod hva den andre tenkte.

La oss gjøre hele testen på nytt!

På’n igjen

Himmel og helvete ble satt i bevegelse for å skaffe tilveie en bil, for dette var naturligvis ikke en del av planene til Porsche, som tross alt stod for å skaffe bilene. Men det stod ikke på viljen, så rett før sengetid kom det flyvende en bilnøkkel gjennom luften.

Morgenen etter var alt klart. Bilen stod i garasjeanlegget, og det eneste som gjenstod var å få ladet den fullstendig opp til 100 prosent, og deretter nulle alle instrumenter.

Vi kjørte 748 kilometer i Porsche Taycan

Kyle og jeg hadde to forskjellige mål, ettersom de i statene oppgir rekkevidde i miles, mens vi som kjent bruker kilometer. Hovedmålene ble dermed 400 miles for Kyle sin del, og 600 kilometer for min del. Begge deler er imponerende i en bil som dette.

Å få fulladet bilene skulle derimot vise seg å være lettere sagt enn gjort. Først ved tredje forsøk klarte vi å finne en lader som ikke var opptatt, eller som ikke var i ustand, men til slutt var vi klare.

Vi var definitivt ute på et oppdrag om å komme så langt som mulig, men samtidig beholde en viss realisme i det. Vi gjorde ikke noe ingen klarer å gjøre etter oss, for vi var tross alt fire i bilen. Ettersom bilene var prototyper, og rullet rundt på fabrikkskilter, måtte det til enhver tid være en person fra Porsche med oss. I tillegg var det med en representant fra den norske importøren.

PROTOTYPE: Og det med fabrikkskilter. Foto: Fred Magne Skillebæk
PROTOTYPE: Og det med fabrikkskilter. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Fire personer er mer vekt enn nødvendig, men som sagt skulle vi ikke gjøre det til en ekstremtest, uten mulighet for gjentagelse.

Vi satte likevel bilen i Range-mode for best mulig effektivitet. Også klimaanlegget ble satt i Eco, ettersom testen ble gjort i en utetemperatur som pendlet i området 10-16 varmegrader. Utover dette la vi oss i hastigheter som ville være normalt, også etter norsk målestokk.

Halvveis

Det ligger i batteriets natur at forbruket er høyt i starten. Ikke nødvendigvis bare fordi bilen er kald, for det var den ikke, etter akkurat å ha blitt ladet. Det handler mer om indre motstand i hver celle som er høy i starten, derav lavere spenning, og dermed høyere strømstyrke for fortsatt å klare å levere den effekten vi til enhver tid ber om. Battericellenes «sweet-spot» ligger i området 10-80 prosent.

Dette viste seg nok en gang å være tilfellet, for så snart vi kom innenfor dette området sank forbruket betydelig.

For ikke å dra turen i langdrag, så reduserte vi hele tiden forbruket, og på et tidspunkt var vi nede i 1,21 kWh per mil. Da viste også rekkeviddeanslaget at vi lå an til en rekkevidde på over 80 mil. Ja, du leste riktig, så for å si det på en annen måte, et sted rett over 800 kilometer.

I det vi bikket 50 prosent kapasitet hadde vi trillet 411,9 kilometer, med et snittforbruk oppgitt av bilen på 1,23 kWh/mil. Snittfarten var nå 80 km/t, og vi hadde så langt vært på veien i 5 timer og 14 minutter.

Vi kjørte 748 kilometer i Porsche Taycan

Nå skal det sies at vi begge er så erfarne at vi visste dette ikke ville stå seg løpet ut, men vi kunne heller ikke utelukke det som en indikasjon for hva vi hadde i vente ved veis ende.

Av erfaring koster det dyrt å stoppe for å spise lunsj, eller annet. For ikke å la bilen lide av menneskers lyster og ulemper ble vi enig om å stoppe én gang, mest for å tømme tanken og raske med oss noe vi kunne spise i bilen.

Selv grep jeg med meg en pose Beef Jerky, noe jeg naturligvis aldri gjør på en biltur igjen. For det er ikke engang mulig å smyge hånda ned i en slik pose uten kommentarer. Til slutt ble posen lukket for godt, for ikke å ende dagen med tre uvenner.

Å, nei. Ikke igjen!

Dagen før hadde uværet som sagt satt en stopper for de gode resultatene, men også nå oppdaget vi regnskyer rundt oss på alle kanter – og vi slapp ikke unna. Dette gjorde at vi lå i et ikke alt for heftig regnvær i noen få mil, før det ga seg igjen. Men alt påvirker, og dette var ikke i positiv retning. Likevel lå vi veldig godt an til et greit sluttresultat.

Tradisjon tro måtte vi nærme oss sluttdestinasjonen med så tom bil som mulig, for som alltid – vi starter og stopper alltid rekkeviddetester på samme sted. For høydeforskjeller skaper også forskjeller i sluttresultat.

Ikke alle har forstått viktigheten av dette.

Nesten ikke til å tro

Siste halvdel av turen gikk på samme vis som den første, og etter hvert nærmet vi oss både tomt batteri og sluttdestinasjonen. Et par ekstra kvartaler måtte tilbakelegges før vi endelig så null prosent i rekkevidde, og null kilometer igjen å kjøre. Til gjengjeld kunne vi lese av tripmeterets glade budkskap.

Vi hadde nå tilbakelagt 748,7 kilometer, med et forbruk oppgitt av bilen på 1,29 kWh/mil. Distansen var unnagjort på 9 timer og 44 minutter, noe som gir en snittfart på 79 km/t.

FASITEN: Det er imponerende resultater å vise til fra testen, som slettes ikke er uoppnåelig å kopiere. Anyone? Foto: Fred Magne Skillebæk
FASITEN: Det er imponerende resultater å vise til fra testen, som slettes ikke er uoppnåelig å kopiere. Anyone? Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Porsche hadde som sagt kjørt eventet tre dager på rad, med fire biler. Den ene av dagene regnet bort, men fortsatt var det fire biler som hadde gjort samme øvelse på to tørre dager – tilsvarende det vi gjorde her. Nærmeste resultat av de andre lå 16 mil bak oss, men med bare to personer i hver bil.

For å gjenta oss selv, så var vi bevisst på å oppnå et godt resultat, men ikke for enhver pris. Derfor var vi også fire personer i bilen, pluss alt foto- og testutstyr. Bilen trillet rundt på fire 19-tommere, og utover dette var alt som det vil bli i standardutførelse. Da skal det legges til at bilen var den bakhjulsdrevne utgaven av Taycan Sportssedan, som også er den mest effektive.

En lang dags ferd mot natt

I en hotellbar i Los Angeles sitter to karer med hver sin øl. Praten går livlig, og denne gangen er stemningen på topp. Vi vet, for jeg var en av dem.

Og når man kjører sammen med en YouTube-er, så havner naturligvis også stuntet opp på Youtube. Om du er interessert i elbiler, så kan vi anbefale et abonnement på Out of Spec for å se alt Kyle & Co holder på med. Resultatet fra langturen med Taycan kan du se her:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.