Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): I 2011 ble VW Up og dens slektninger fra Seat og Skoda testet av Euro NCAP for første gang. Da endte småbilene opp med full pott, fem av fem mulige stjerner. Dette som en følge av at bilene var godt utstyrt med sikkerhetsutstyr, og samtidig hadde en struktur som sørget for god beskyttelse i de påkjenningene bilene ble utsatt for i testene.

Denne billige SUV-en får toppscore
Nå er bilene gjennomgått en såkalt facelift, en oppgradering, og bilene er igjen testet. Denne gangen var Euro NCAP slettes ikke fornøyd.
VW-konsernet har nå fjernet aktivt sikkerhetsutstyr, som ikke engang lenger er tilgjengelig som tilleggsutstyr.
Straffen blir trekk i antall poeng og dermed også i antall stjerner. Volkswagen Up, Seat Mii og Skoda Citigo ender derfor opp med kun tre stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.
Resultatet gjelder også for el-utgavene av bilene.
Euro NCAP forklarer
Michiel van Ratingen er generalsektretær i Euro NCAP, og forklarer at da bilene var til test i 2011, var AEB (automatiske nødbremser) standard i disse bilene. AEB er sett på som den mest preventive sikkerhetsfunksjonen i nyere biler. Når nødvendig, skal den tre i kraft allerede før ulykken inntreffer. Primært for å hindre at ulykker i det hele tatt oppstår, sekundært for å minimere skaden, dersom det ikke lot seg gjøre å hindre uhellet fullstendig.
Nå er altså sikkerhetsfunksjonen fjernet helt, og kan heller ikke kjøpes som tilvalg.
Det skal legges til at bilene har fått andre mindre oppgraderinger, men disse veier på ingen måte opp for fjerningen av AEB. Resultatet blir derfor stryk av to stjerner, fra fem til tre.
Fabrikken forklarer
Elbil24 tok opp dette med kommunikasjonssjef Morten Moum hos den norske importøren. De hadde allerede stilt spørsmål rundt det samme til fabrikken, og rett etter fikk vi videresendt svaret fra fabrikken. De henviste til det sikkerhetsutstyr bilene faktisk har, som lane assist (filholder) og hode- og sidekollisjonsputer, pluss det de selv beskriver som utmerket passasjerbeskyttelse.
«Med bakgrunn i at testforholdene har blitt betydelig tøffere de siste årene, kan tre stjerner betraktes som et godt resultat i småbilsegmentet», står det å lese i tilbakemeldingen.

Kinesisk elbil most i krasjtest. Styr unna
Euro NCAP er slettes ikke enig, spesielt ikke med tanke på at AEB var på plass allerede i 2011, for nå igjen å være fjernet fullstendig. Det er altså å gå to stjerner tilbake, for hadde de tre småbilene fortsatt hatt AEB, en av de viktigste sikkerhetsfunksjonene i dag, så hadde bilen fått topp resultater.
Så godt som alle bilprodusenter lager i dag biler med hensikt å få fem stjerner i kollisjonstestene. Tre stjerner er ikke å anse som et godt resultat i en sikkerhetstest.
De første utgavene av de nye småbilene vil trille inn over landegrensene rett over nyttår. Selv om de vil komme med flere alternative motoriseringer, er det salget av elbilene det stilles størst forventninger til.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.